1) Ministerstvo financí připravilo tzv. LIBERAČNÍ BALÍČEK = faktické posunutí podání k dani z příjmu fyzický a právnických osob do 1.7.2020.
2) Ministerstvo financí promíjí pokuty za opožděné tvrzení všech daní v případech, kdy daňový subjekt prokáže důvody související s koronavirem.
3) Od ukončení nouzového stavu po dobu 3 měsíců nemusí podnikající plnit podle zákona upravujícího evidenci tržeb evidenční povinnost a povinnost umístit informační oznámení
4) Posouvá se účinnost poslední fáze EET od 1.8.2020
PRAKTICKÉ INFO:
Situace |
Řešení |
OSVČ – Roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění a výpočet daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti za rok 2019. Toto zúčtování musí být provedeno nejpozději ve mzdě za měsíc březen 2020 vyplácené v měsíci dubnu 2020. |
Lhůty pro provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, které provádí plátce daně ve lhůtě podle § 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, se toto opatření netýká. |
OSVČ – Podání přiznání po prodlouženém termínu, dejme tomu 2. 7. 2020. |
Bude mu vyměřena pokuta od 1. 4., nikoliv pouze od 1. 7. 2020 Lze využít individuálního prominutí na základě žádosti o prominutí příslušenství. |
OSVČ – Zálohovou povinností k dani z příjmu k 15. 6. 2020, pokud klient využije „pozdního podání přiznání k dani z příjmu“ a to bude podáno až po termínu zálohy na daň z příjmu. Dopočítá se daň z daňové povinnosti roku 2019 a případně se vyměří úrok z prodlení, pokud nebude záloha uhrazena ve výši, co vyplývá z daňové povinnosti? |
Zálohy na daň z příjmů se vždy počítají z poslední známé daňové povinnosti, kterou, pokud přiznání za r. 2019 bude podáno až po 15. 6. 2020, bude stále daňová povinnost z přiznání řádného, případně posledního dodatečného za r. 2018. Tj. záloha bude ve stejné výši jako např. záloha k 15. 3. 2020, má-li tazatel čtvrtletní zálohy. Má-li zálohy pololetní, potom bude shodná, nedošlo-li následně ke změně daňové povinnosti, jako záloha k 15. 12. 2019. Nicméně vždy lze správce daně požádat o změnu záloh, jsou-li k tomu objektivní důvody, např. pokles příjmů z důvodu nuceného uzavření provozovny v souvislosti s omezením šíření koronaviru. |
Povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za rok 2019 (zdaňovací období je kalendářním rokem) ve lhůtě do 1. 4. 2020. |
Při nedodržení lhůty pro podání daňového přiznání na dani z příjmů dle § 136 odst. 1 DŘ, tj. v termínu do 1. 4. 2020, se promíjí dle generálního pardonu plošně pokuta za pozdní podání daňového přiznání (§ 250 DŘ). Dále se promíjí i případný úrok z prodlení (§ 252 DŘ) a posečkání (§ 157 DŘ), který vznikne pozdním zaplacením daně (dle bodu III. a IV. generálního pardonu), za podmínky, že je daňové přiznání podáno do 1. 7. 2020 a z pohledu úhrady daň zaplacena ve stejném termínu, tj. do 1. 7. 2020. |
Povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období hospodářského roku od 1. 2. 2019 do 31. 1. 2020 ve lhůtě do 1. 5. 2020. |
U právnických osob se zdaňovacím obdobím jiným než kalendářní rok tj. hospodářský rok platí (tj. 1. 2. 2019 – 31. 1. 2020, 1. 3. 2019 – 29. 2. 2020), že při nedodržení lhůty pro podání daňového přiznání na dani z příjmů dle § 136 odst. 1 DŘ, tj. v termínu do 4. 5. 2020 (resp. 1. 6. 2020 u příkladu zdaňovacího období od 1. 3. 2019 do 29. 2. 2020), se promíjí dle generálního pardonu plošně pokuta za pozdní podání daňového přiznání (§ 250 DŘ). Dále se promíjí i případný úrok z prodlení (§ 252 DŘ) a posečkání (§ 157 DŘ), který vznikne pozdním zaplacením daně (dle bodu III. a IV. generálního pardonu), za podmínky, že je daňové přiznání podáno do 1. 7. 2020 a z pohledu úhrady daň zaplacena ve stejném termínu, tj. do 1. 7. 2020. |
Placením záloh na dani z příjmů právnických osob v souvislosti s poklesem tržeb. Je možné nějakým způsobem upravit výši těchto záloh? |
Ano, je možné využít postup podání žádosti o stanovení záloh jinak dle § 174 odst. 5 DŘ. Dle uvedeného v odůvodněných případech stanoví správce daně zálohy jinak, přičemž je to možné i za celé zdaňovací období, tj. i zpět, např. na zálohy již splatné k 15. 3. 2020. Vznikne-li z důvodu neuhrazené zálohy úrok z prodlení, lze jej prominout na základě individuálně podané žádosti ve vazbě na pokyn D-21 a D-44 prominout. Samotné podání žádosti o stanovení záloh jinak nepodléhá správnímu poplatku. |
Požádání o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání k DPH a kontrolního hlášení (KH) |
Podle § 136 odst. 4 daňového řádu a § 101 odst. 2 zákona o DPH nelze lhůtu pro podání daňového přiznání k DPH (DAP DPH) prodloužit. Podle § 101e odst. 3 zákona o DPH nelze lhůty pro podání KH/následného KH (NKH) prodloužit. |
Pozdní podání daňového přiznání k DPH. |
Pokud je DAP DPH podáno se zpožděním více jak 5 pracovních dnů po zákonné lhůtě (tj. po 25. dni příslušného kalendářního měsíce pro podání) náleží plátci pokuta podle § 250 odst. 1 daňového řádu ve výši: 0,05 % stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně nebo daňového odpočtu. Povinnost uhradit tuto pokutu nevzniká, pokud její výše činí méně než 200,- Kč, maximální výše takto udělované pokuty může činit až 300.000,- Kč. Pokuta je splatná do 30 dní ode dne oznámení platebního výměru. |
Pozdní podání kontrolní hlášení/ následné kontrolní hlášení v období od 1. 3. do 31. 7. 2020. |
Pokud podáte pozdě, ale dobrovolně KH/NKH v uvedeném liberačním období (tj. ještě předtím, než obdržíte výzvu od správce daně), bude vám bez žádosti prominuta pokuta ve výši 1 000 Kč. |
